پنج شنبه , ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

سیاست های فرهنگی آمریکا

3309764_615با بررسی های گسترده به برخی از برنامه های فرهنگی کلی کشور آمریکا می توان دست یافت. برنامه های به ظاهر فرهنگی آمریکا نیز در نهایت حالت هژمونی فرهنگی و سلطه سیاسی به خود می گیرد که به صورت مرموزی(آنگونه که در بازی های کامپیوتری و برخی از فیلم های هالیوودی مشاهده می شود) در صدد به انقیاد کشیدن فرهنگ کشورهای جهان سوم و پذیرش فرهنگ آمریکایی از طرف آن ها است. در زیر برخی از سیاست های کلی آمریکا آورده شده است:

برنامه پلورالیسم فرهنگی آمریکا USCP-United States Cultural Pluralism

برنامه مطالعات آمریکا(American Studies): این برنامه دیدگاه های پیرامون تاریخ ایلات متحده، فرهنگ و اجتماع آن را با هم ادغام می کند و یک رشته دانشگاهی جدید را دارای روش ها و اصول تئوریک و کاربردهای خاص خود، خلق می کند. ذی نفعان این سیاست بیشتر محصلان کارشناسی ارشد و PHD هستند.

برنامه سیاست بیگانگان(Foreign policy): بیانگر این است که چگونه ایالات متحده با ملت های دیگر تعامل برقرار می کند. این سیاست در صدد برقراری امنیت مردم آمریکا و ارتقاء بین المللی بقیه ملت ها است. برخی از مهمترین اقدامات این سیاست عبارتند از: تمرکز مجدد بر روی تهدید القاعده در افغانستان و عراق، پایان دادن به جنگ در عراق، برقراری صلح و امنیت در اسرائیل و خاورمیانه، تقویت اتحاد ملی آمریکا، کمک به حفظ ارزش های فرهنگی عمده در آمریکا و مبادله آن و …

برنامه مشارکت صاحب نظران آمریکایی ACES-American Cultures Engaged Scholarship: این سیاست از سال ۲۰۱۰ اغاز شد و برای مدت ۵ سال از موسسه Haas jr تامین مالی می شد. این سیاست در واقع خواستار مشارکت فرهنگ امریکایی در مراکز خدماتی عمومی است و درصدد اثبات این مهم است که چرا مشارکت آکادمیک برای پیشبرد اهداف علمی مهم است و خواستار ارتقاء آموزشی دانشجویان از طریق ادغام نظریه و عمل و ایجاد دانش جدید هم از طریق آکادمی و هم مشارکت آنها در اجتماع است.

از مفهوم تا کلاس درس(AC Spotlight Series)(ویژه فرهنگ آمریکا): این سیاست که از سال ۲۰۰۷ آغاز شد فرصت هایی را برای اجتماع آکادمیک فراهم می کند تا به نحو انتقادی در مباحث مشارکت کنند و در موضوعات دانشگاهی خود پیش نیازهای فرهنگی آمریکا را لحاظ کنند. موضوعات مهم این سیاست عبارتند از: فرهنگ های جهانی، فرهنگ امریکا، – مهاجرت، فراملیتی، و جهانی شدن و به طور کلی آنچه امریکائیان در مورد آمریکا می دانند.-  فرهنگ بصری(محتوا و ابزار)، نژاد، ژنتیک و علم،  ایجاد مشارکت مدنی از طریق کلاس فرهنگ امریکا

برنامه های تبادل فرهنگی ایالات متحده(United States Cultural Exchange Programs): برنامه های تبادل فرهنگی ایالات متحده، مخصوصا آن هایی که در پیوند با امور آموزشی و فرهنگی هستند(ECA)، درصدد توسعه درک مشترک فرهنگی بین شهروندان ایالات متحده و شهروندان دیگر کشورها هستند. برنامه های مبادله ضرورتا به معنای مبادله یک فرد با فرد دیگر از کشور دیگر نیست بلکه لفظ «مبادله» به معنای فهم مشترک فرهنگی است که زمانیکه یک فرد به کشور دیگر مهاجرت می کند، ایجاد می شود. برنامه های مبادله در طی جنگ سرد در زمینه روابط رسمی و غیر رسمی ایالات متحده با شوروی نقش حیاتی ایفا کردند که نمونه هایی از آن ها مبادله دانشجویان، ورزشکاران و غیره  است.

سیاست هژمونی فرهنگی از طریق بازی ها(Cultural hegemony): دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه‌داری در دنیا با پیشرفته‌ترین صنایع فرهنگی، به شکل ویژه‌ای درصدد استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است. این گرایش دولتی به استفاده از رسانه‌ی بازی در قالب مفهوم هژمونی فرهنگی قابل توجیه است.یک نمونه از این بازی ها سیمز است.  «سیمز» محصول شرکت (Electronic Arts) است. این شرکت یکی از چند شرکت برتر ناشر بازی در دنیاست. اهمیت بازی سیمز تا حدی است که این شرکت یکی از چند استودیوی بازی سازی خود (استودیوی سیمز واقع در ایالت کالیفرنیا) را به طور کامل به ساخت بازی سیمز اختصاص داده است. برخلاف آنچه سازندگان سیمز درصدد نمایش آن از خود هستند، سیمز شبیه ساز جامعه‌ای مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایه‌داری است. در واقع ایده‌ی سازندگان این بازی این است که بازیکن به موازات درک اصول زندگی در این جامعه‌ی مجازی و فهم وظایف خود به مثابه یک شهروند لیبرال، شیفته و حیران زندگی در محیطی رویایی شود. سیمز نمایش طبقه‌ی مرفه در نظام سرمایه‌داری است و از طبقه‌ی ضعیف و اقشار کارگر، در این بازی جلوه‌ای نمایان نیست. این راهبردی برای قرار دادن مخاطبان در محیطی مملو از خوشی است که موجب غفلت از کاستی‌ها و نقایص بنیادین نظام سرمایه‌داری شود. تمامی خانه‌ها در بازی ویلایی است، تفریحات موجود در بازی متعلق به اقشار پر درآمد در زندگی واقعی است. (به عنوان مثال ماساژ و اسپا) هم‌چنین بازی طوری طراحی شده که حس محدودیت در بازیکن به حداقل برسد. قوه‌ی قهریه که در هر جامعه‌ای از الزامات است، در بازی حضور بسیار کم‌رنگی دارد. شاهدی دیگر بر این که سیمز مبلغ و مروج زندگی در جامعه‌ی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری است، مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی موجود در بازی است. این دو مقوله از ارکان ثبات نظام سرمایه‌داری هستند که اگر به طور مداوم این مناسبات باز تولید نشده و کم‌رنگ شوند، بقای این نظام با چالش‌های جدّی مواجه خواهد شد. از این رو، نظام سرمایه‌داری همواره در پی ترویج فرهنگ مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی برای ایجاد تقاضاهای کاذب در مردم و به عبارت بهتر استمرار تولید، تأمین بازار و افزایش سرمایه است. بازی به گونه‌ای طراحی شده که «خرید» انگیزه‌ی مسلط پیشبرد بازی است؛ به این معنا که انگیزه‌ی ادامه دادن به بازی خرید بیش‌تر و بیش‌تر می‌باشد.

برنامه فرهنگی بومیان آمریکا

برنامه دسترسی فرهنگی و زبانیLCAP-language and cultural access program:  این برنامه توسط مرکز خدمات سلامت آسیایی در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد و درصدد برطرف کردن موانع زبانی و فرهنگی مهاجران در دسترسی به مراکز بهداشتی انگلیسی زبان است. این برنامه، مخصوصا در فراهم آوری خدمات آموزش زبان، صرفا در حد نیازهای بهداشتی کار کرده است.

برنامه کمک هزینه تحصیلی برای زبان انتقادی Critical Language Scholarship (CLS) Program

مطلب پیشنهادی

حجت الاسلام ذوعلم

فقدان الزام فرهنگی و قانونی برای اجرای برنامه های فرهنگی

حجت‌الاسلام ذوعلم: مجلس می تواند با اهرم های قدرتمند خود، دولت را ملزم به اجرای برنامه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس