0000000000000000000000000000000000000000000000 صرفه جویی،خرید اجناس داخلی و اصلاح رفتار عمومی، پیوست فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز – پیوست فرهنگی
چهارشنبه , ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

صرفه جویی،خرید اجناس داخلی و اصلاح رفتار عمومی، پیوست فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

حجت الاسلام علی شکریمدیرکل تبلیغات اسلامی و عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سمنان: ترویج فرهنگ مصرف صحیح و سبک زندگی اسلامی از مهمترین کارکردهای فرهنگی و اقتصادی سازمان تبلیغات اسلامی است.

گفت و گوی تفصیلی حجت الاسلام علی شکری با خبرنگار مهر درخصوص بحث فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

*پیش از آنکه به سراغ نقش سازمان تبلیغات در مبارزه با قاچاق کالا برویم ابتدا مقدمه ای از دلایل فرهنگی اشاعه این پدیده بگوئید؟

برای ارزیابی هر پدیده باید ابتدا تعریفی از آن داشت و درباره قاچاق نیز باید گفت، این پدیده، ورود و دریافت خدمات یا کالاهای مصرفی در بازار است که از مبادی قانونی و رسمی کشور عبور نکرده و در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت سفارش نشده باشد لذا بستر قاچاق همواره در عدم رعایت قانون شکل می گیرد و راه های غیر رسمی و مخفیانه برای ورود کالاها، جولانگاه قاچاقچیان در کشور می شود پس این عدم رعایت قانون برای سود بیشتر و منفعت طلبی شخصی، خود یکی از ریشه های قاچاق محسوب می شود.

علاوه بر این عدم احترام به قانون، سوء استفاده های شخصی از امکانات دولتی با انگیزه مالی می تواند دومین دلیل فرهنگی روی آوردن برخی به سمت انجام قاچاق کالا باشد که این مهم می تواند ضربات جبران ناپذیری را به اقتصاد وارد سازد که در این مورد اگر نسبت به عدم خرید این قبیل کالاها توسط خود مردم فرهنگ سازی شود دیگر بازاری برای کالاهای قاچاق وجود نخواهد داشت و این هم به کاهش قاچاق کمک می کند و هم اقتصاد کشور را نجات می بخشد.

*درباره ضربات جبران ناپذیر قاچاق بر اقتصاد، فرهنگ و در شکل کلی تر جامعه حرف زدید در این باره توضیح دهید؟

نخستین اثر سوء قاچاق کالا و ارز، تصاحب کالاهای خارجی بر بازار داخلی است که می تواند تولیدات داخلی را تحت شعاع قرار دهد همچنین قاچاق باعث می شود تا چرخه اشتغال از تولید محصولات خام، تولید کالا، حمل و نقل، توزیع، فروش، خدمات پس از فروش و … مختل شود چرا که با احاطه کالاهای خارجی بر بازار، بازار خرید تولیدات داخلی کساد می شود که این می تواند ضربات جبران ناپذیر فرهنگی، اجتماعی و حتی جامعه شناسی به کشور وارد سازد چرا که همه ما با عواقب پدیده هایی مانند از دست دادن شغل، حاشیه نشینی، بزهکاری و … بر اثر فقدان فرصت شغلی آشنا هستیم.

آسیب سوم قاچاق بر اقتصاد دربعد خروج ارز از کشور معنا می شود چرا که هر میزان محصولات وارد کشور شود به همان میزان ارز از کشور خارج می شود پس یک تولید کننده داخلی به همان میزان خروج ارز از کشور متضرر می شود که در طول یکسال، پنج سال یا یک دهه مبالغ هنگفتی خواهد شد که شاید ۱۰درصد آن بتواند بخش تولید صنعتی کشور را نجات دهد.

*قاچاق کالا و ارز در نهایت بر زندگی مردم نیز اثر گذار است؟

بله ۱۰۰درصد؛ چهارمین اثر سوء قاچاق کالا و ارز همین عدم نظارت بر نحوه تولید، بهداشت، کیفیت، استاندارد و خدمات پس از فروش است که می تواند سالانه خسارات فراوانی را به مردم و در نهایت اقتصاد کشور وارد سازد امروز کالای قاچق به دلیل فقدان استانداردها ممکن است آلاینده و برای محیط زیست و خانواده مضر باشد از سوی دیگر کسی بر روند ساخت، تولید، مونتاژ یا توزیع آن نظارتی ندارد و نمی توان از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

از همه مهمتر این است که کالای قاچاق ضمانت پس از فروش ندارد و در صورت معیوب بودن می تواند از نظر روانی و فرهنگی سلب اعتماد عمومی از همه اجناس آن رسته مانند الکترونیک، لوازم صوتی تصویری، غذایی و … را حتی برای محصولات تولید داخل به همراه داشته باشد حال آنکه تولیدات داخلی ما در مراکز استاندارد، آزمایشگاه های مدرن و … مورد بررسی و استاندارد سنجی قرار می گیرند تا کاملا امتحان خود را پس بدهند.

*راه مقابله با قاچاق کالا و ارز شاید خود کتابی مفصل باشد اما از نظر شما مهمترین این راه ها از لحاظ فرهنگی چیست؟

مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که با فرهنگ سازی و گفتمان سازی فرهنگی درباره آن به نحوی که اقتصاد مقاومتی به عنوان نوعی سبک زندگی صحیح در بین مردم نهادینه شده و حتی در محاورات روزمره نیز ورود پیدا کند می توان با قاچاق مبارزه کرد از سوی دیگر مسئولان ما باید به اقدام، تحت عنوان یکی از ارکان نامگذاری سال۹۵ توسط مقام معظم رهبری پایبند باشند و مردم را نیز در این راه تشویق کنند.

از سوی دیگر اگر در کشور مبادی غیر رسمی ورود و خروج کالا و ارز شناسایی شوند و عزم جدی برای مقابله با آن در بخش ها و لایه های مختلف اجتماع وجود داشته باشد می توانیم به بحث مقابله با قاچاق کالا و ارز که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، دست یابیم.

*به نظر شما مشکل گسترش روز افزون قاچاق و استفاده از کالای خارجی در جامعه چیست؟

به نظر می رسد این روزها مردم به اجناس تولید داخل اعتماد کافی ندارند و جمله اجناس خارجی از نظر کیفیت بهتر هستند همچنان در بین محاورات مردم رد و بدل می شود، لذا باید کیفیت کالاهای ایرانی که در برخی موارد به واقع پائین تر از مدل های مشابه با همان قیمت ها هستند افزایش یابد، مردم این روزها در مقام قیاس کالاهای خارجی را به تولیدات داخلی ترجیح می دهند و شرکت های ایرانی اگر می خواهند در این غافله عقب نمانند باید تولیدات خود را از لحاظ کیفی ارتقاء دهند همچنین نهادهای فرهنگی، رسانه های گروهی، مطبوعات و جراید و رسانه های دیجیتال می بایست در راستای فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی اهتمام خاصی داشته باشند.

به نظر می رسد سه راهکار برای خروج از وضعیت کنونی بی اعتمادی مردم نسبت به کالاهای داخلی وجود دارد که نخستین آنها ارتقاء کیفیت تولیدات ایرانی توسط شرکت های داخلی است شرکت های ایرانی باید بدانند که در بازار رقابت امروزی، همه مشتریان به دنبال کیفیت می گردند و اگر می خواهند در این وادی شکست نخورند، می بایست کیفیت تولیدات خود را ارتقاء ببخشند همچنین راه حل دوم بهره گیری از تکنولوژی های به روز و ماشین آلات صنعتی روز دنیا در تولید محصولات ایرانی است که شرکت های داخلی باید به این مهم نیز عنایت ویژه داشته باشند.

اما شرکت های داخلی باید جرات پذیرش خطا و کاستی های خود را داشته باشند تا اعتماد مردم را به دست آورند، امروزه در ایران اجناس با کیفیت کم، به صورت نقدی فروخته می شود و مردم برای دریافت آن صف نیز می ایستند که این مقوله هیچ جای دنیا رخ نمی دهد پس شرکت های تولیدی نیز باید قدر این مردم را دانسته و با جرات کاستی ها و مشکلات کالاهای خود را پذیرفته و خدمات به مشتریان را ارتقاء ببخشند تا کم کم اعتماد مصرف کننده داخلی به محصولات ایرانی جلب شود.

*اقتصاد مقاومتی، بستن مبادی غیر مجاز در کنار ارتقاء تولید داخلی سه راهکار عملی مبارزه با قاچاق است درباره اقدامات فرهنگی نیز توضیح دهید؟

در حوزه اقتصاد و رونق اقتصادی یا همانطور که امروز معنا می شود، تحقق اقتصاد مقاومتی در داخل کشور چهار فاکتور نقشی حیاتی و حساس دارند که نخستین آنها خروج از رکود و خمودگی است که این مهم با گردش سرمایه و حذف واسطه گری و ارتباطات ناسالم مالی و پولی در کشور، هم افزایی، همدلی و همراهی همه آحاد جامعه میسر می شود دومین عامل تاثیرگذار تبیین سیاست های اجرایی و نقش هر دستگاه در تحقق شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در نهایت همه می توانند سهم خود را از تحقق شعار سال بدانند و از لحاظ سیاسی نیز استقلال مالی را برای کشور به ارمغان می آورد و در نهایت عوامل سوم و چهارم تحت عنوان فرهنگ و اجتماع هستند که به عقیده بسیاری از صاحب نظران می بایست در کنار هم بیان شوند.

به نظر بنده اقتصاد مقاومتی جز درسایه تحقق موارد سوم و چهارم که زمینه ساز مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی نیز نام دارند، بی فایده می ماند لذا اینجا اقدامات فرهنگی و اجتماعی در قالب طرح ها، سبک زندگی صحیح، وظایف سازمان هایی مانند تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، بسیج مردمی و ده ها ارگان دیگر تعریف می شود.

*درباره نقش سازمان تبلیغات اسلامی صرفا در مقابله با قاچاق کالا و ارز توضیح دهید؟

ترویج فرهنگ مصرف صحیح و سبک زندگی اسلامی و دینی یکی از مهمترین کارکردهای فرهنگی و اقتصادی سازمان تبلیغات اسلامی است امروز کشور نیازمند اصلاح الگوی مصرف در حوزه های مختلف اعم از پوشاک و مواد غذایی تا مواد خام تولیدی است لذا فرهنگ استفاده صحیح از داشته های کشور، نیازمند تبیین نقشه راه فرهنگ عمومی است که در این بین سازمان تبلیغات اسلامی می تواند نقش ویژه ای داشته باشد.

امروز باید فرهنگ استفاده از داشته هایمان را اصلاح کنیم و زمانی موفق هستیم که بتوانیم الگوی مصرف را با فرهنگ سازی تصحیح کنیم برای مثال زمانی می توانیم بگوئیم که اقدامات فرهنگی پاسخ لازم را داده که مصرف برق تنها با به کار گیری روش های فرهنگی مانند آگاهی رسانی به مردم کاهش یابد لذا باید در جامعه فرهنگ استفاده صحیح و به اندازه از دارایی های اجتماعی نهادینه شود و این مهم در همه ابعاد زندگی شامل بهداشت و درمان، اقتصاد، مذهب، سیاست و روابط خارجی و …می بایست عملی شود اگر امروز بتوانیم فرهنگ پس انداز کردن و مصرف صحیح را در جامعه نهادینه کنیم می توانیم بگوئیم که تا حدی در اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی که بخش عمده آن مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، موفق عمل کنیم.

رفع مشکلات و معضلات اجتماعی به خاطر عدم نیاز به اعتبارات کلان عمرانی و سهل الوصول بودن بسیار مهم است از سوی دیگر اگر بتوانیم فرهنگ پس انداز کردن، استفاده از کالای داخلی و صرفه جویی را در جامعه نهادینه کنیم می توانیم بگوئیم درباره مقابله با قاچاق کالا موفق بوده ایم.

*در این بین سازمان تبلیغات به طور خاص باید چه کند؟

هرمقوله ای باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد که اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیست امروز باید اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین فرهنگ صرفه جویی و سبک زندگی اسلامی در بین محاورات مردم وارد شود تا مردم با تمام وجود جزئیات آنرا درک کنند.

ما امروز وظیفه داریم تا از جریان هایی مانند اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی، گفتمان درست کرده و آنرا در اختیار مردم قرار دهیم پس در نهایت باید گفت سه عامل اصلی گفتمان سازی اقتصادی درباره مسائلی مانند نخست صرفه جویی، دوم مطالبه گر بار آوردن مردم درباره خرید اجناس داخلی و سوم اصلاح رفتار عمومی نام می گیرند که اجرای آن گامی بلند در مبارزه با قاچاق کالا است.

*نقش مردم در این بین چیست؟

ابتدا باید گفت ما مردم خوبی داریم هرکجا این مردم پای کار در کنار نظام اسلامی ایستادند، کارها به خوبی پیش رفت که مجموعه رشادت ها و دلیرمردی های ایرانیان در جنگ تحمیلی هشت ساله نمونه بارز آن است در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز می بایست مردم پای کار بیایند اگر مردم گوشه ای بنشینند و از دولت بخواهند به تنهایی همه چیز را درست کند، به واقع کاری از پیش نخواهد رفت.

از سوی دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره صورتجلسات و تصمیمات خود را به صورت عمومی بیان می کند که مطالعه اجمالی آنها توسط مردم می تواند یکی دیگر از راه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد.

امروز پیوست فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط ستاد مبارزه با این پدیده به سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگ ساز تا حدودی ارائه شده است، تغییر الگوی مصرف، بهره گیری از ویژگی های بارز سبک زندگی اسلامی محسوب می شود و تنها حضور مردم در کنار دولت سازنده ضلع سوم این مثلث خواهد بود چرا که امروز تا حدودی نقشه راه ترسیم شده است.

*در اجرای سیاست های مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا کنون چه میزان موفق بوده ایم؟

آمار درستی برای تحلیل صحیح این امر نیست اما باید گفت خوشبختانه در دولت جدید اقدامات خوبی را در زمینه مقابله با قاچاق کالاو ارز از طریق بهبود کیفیت زندگی در پیش گرفته است اما باز هم در این زمینه باید کار کرد، ابتدا می بایست کارخانه ها را با رویکرد بازگشت به صنعت در قالب آمایش سرزمینی صورت بگیرد و اقدامات اولویت دار در مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی پس از دیگری اجرایی شود.

از سوی دیگر به نظر می رسد دولت های اخیر در مقوله ساختن فضایی مناسب برای رقابت سالم اقتصادی در نتیجه بهبود کیفیت تولیدات درون کشوری، برنامه های چندان موفقی ارائه نکرده اند چرا که امروز برخی از چنان رانت هایی بهره می برند که انسان بر روی زمین نمی تواند با آنها رقابت کند پس باید با استفاده از آمایش سرزمینی مثلا احداث شیلات در مناطق شمالی و جنوبی نه در میان کویر، مهیا ساختن رقابت سالم و عادلانه و کسب اعتماد داخلی به جنگ قاچاق کالا و ارز رفت.

دولت خوشبختانه پیگیر امور و اصلاح ساختارهای اقتصادی است که اصلاح امورات بانک ها از بنگاه داری به بانک یکی از آن موارد است اما باید این اقدامات بسیار بیشتر شود.

*درنهایت؟

درنهایت باید گفت اصلاح الگوی مصرف و حتی الگوی تولید در کنار شفافیت اطلاعات، کارهای فرهنگی، اعتماد سازی مردم، بهبود کیفیت محصولات داخلی، اصلاح نظام اقصادی و قانون های پیش پا افتاده و کهنه می تواند از راه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد حال باید به انتظار نشست تا نتیجه مجموعه اقدامات در این راه را مشاهده کرد.

 منبع: خبرگزاری مهر

مطلب پیشنهادی

پیوست فرهنگی استان خراسان رضوی

در ساخت «زائر شهر» پیوست فرهنگی را فراموش نکنیم.

با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی عنصری همچون «زیارت» و امکاناتی که آستان قدس رضوی برای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس